Anielek - Przedszkole Niepublicznie

Na czym polegają zajęcia logopedyczne?

Terapia logopedyczne to żmudna praca, ale jednocześnie zabawa. Na wstępnym etapie ćwiczymy z dzieckiem narządy artykulacyjne – wargi, język, zwieracz podniebienno-gardłowy. Są to najczęściej ćwiczenia pionizacji języka, ćwiczenia poprawiające sprawność warg, żeby nie były wiotkie; wreszcie podniebienie ćwiczymy po to, by dźwięki ustne były czyste, bez poszumu nosowego, a te nosowe z kolei  pięknie unosowione . Ćwiczymy też prawidłowe oddychanie, które jest niezwykle ważnym składnikiem mowy.

Po tym wstępnym etapie w przypadku dzieci z dyslalią – czyli nieprawidłową realizacją dźwięków - przechodzimy do wywoływania prawidłowych głosek. Na początku ćwiczymy je w izolacji, potem w sylabach, następnie w wyrazach, najpierw w nagłosie, potem w śródgłosie i w wygłosie wyrazów. Kolejnym etapem jest ćwiczenie wyrażeń, zdań. Wreszcie przechodzimy do nauki wierszyków, zagadek, opowiadań. Każdą głoskę musimy przećwiczyć osobno, po kolei,   setki razy – nie ma innej drogi – trzeba zastąpić nieprawidłowy nawyk dobrym wzorcem, utrwalić go i zautomatyzować - dlatego tak ważne są państwa ćwiczenia w domu – do których serdecznie zachęcam i jednocześnie bardzo za nie dziękuję. Wiem, jak wiele wysiłku wymagają one od Państwa i od dzieci. Ważne jest, by ćwiczyć krótko a często – w samochodzie, w drodze do sklepu, podczas mycia zębów, przed pójściem spać itd. Od tego jak często będziecie ćwiczyć w domu zależy sukces terapii. Proszę korzystać z materiałów, które wkładam dzieciom do teczek i wklejam do zeszytów, ale zachęcam też do własnej twórczości. Mam nadzieję, że będziecie sie przy tym dobrze bawić!

Z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy pracujemy nieco inaczej, ważnym  składnikiem ćwiczeń jest usprawnianie narządów artykulacyjnych i oddechowych, a także praca nad poszczególnymi dźwiękami, ale główny nacisk kładę na rozwój komunikacji jako takiej – uczymy się wierszyków masażyków, rysowanych wierszyków, zabaw paluszkowych. Powiększamy  słownik  dziecka,  ćwiczymy odmianę wyrazów. Tu także gorąco zachęcam do ćwiczeń w domu! I do czytania, czytania, czytania.

Terapia ma charakter indywidualny, staram się dopasować ćwiczenia i zabawy do wieku dziecka, jego osobowości, zainteresowań, temperamentu, tempa jego rozwoju, a przede wszystkim do rytmu w jaki przyswaja poszczególne umiejętności językowe – z niektórymi dziećmi pracuję nad danym dźwiękiem tylko przez jedne zajęcia, inne dziecko potrzebuje do tego aż dziesięciu spotkań.

Podczas zajęć wykorzystuję pomoce dydaktyczne, które uzyskały aprobatę Polskiego Związku Logopedycznego. Przygotowuję także bardzo wiele własnych  materiałów.